Dievčaťu z plagátu už nie je zima

Autor: Tomáš Lengyel | 30.12.2013 o 11:59 | (upravené 31.12.2013 o 12:57) Karma článku: 5,11 | Prečítané:  141x

Dievčaťu z plagátu už nie je zima. Už má svetrík. S posolstvom sa dá ľahko ztotožniť. Prevedenie je jednoduché, vtipné a efektívne. Reakcie nasvedčujú tomu, že sa to uchytilo. Bohužiaľ mi prehlásenie prostredníctvom IĽP príde preafektované až puritánske. Dobrá pointa je priškrtená takisto vďaka plaču na nesprávnom hrobe, ktorý možno nahráva hlasným kritikom.

Je to predsa reklama na spodné prádlo. Naviac na konkrétnu značku, ktoré sa prezentuje ako sexy spodné prádielko a nie ako funkčné termoprádlo pre lyžovačku alebo polárnu expedíciu. Nejedná sa ani o reklamu na vykričaný dom, ani o lepé devy povalené na kapote nablýskaného auta. Sexistické prasátečko si jednoducho príde na svoje inde a je trochu na škodu veci, že fackovacím panákom sa stala štandartná reklama na spodné prádlo (možno nudná, možno rozsahom predimenzovaná). Autá budú v reklamách jazdiť po ceste, perá sa budú držať v ruke a čapice budú na hlavách; pekné cesty, ruky a tváre budú predávať viac. Žena nie je tovar ani vianočný darček, ale nohavičky a podprsenky tovarom sú. Aj preto je v reklame na dámske spodné prádlo, dáma v spodnom prádle.

Nemyslím si, že by stovky bilbordov mužského spodného prádla vzbudili pohoršenie. Možno sa mýlim a možno nie. Ženy a muži budú vždy aj sexuálnym objektom a hranica medzi pekným a sexizmom (aj tým v reklame) je nejasná. Je primárne otázkou individuálneho vkusu. Nie je však v poriadku, keď sú práve ženy zobrazované iba ako takýto objekt (bohužiaľ obvykle sú) a o tom táto kampaň je.

Reklama, fotošop a ideál krásy. Žijeme v dvadsiatomprvom storočí a reklama je už nejaký ten piatok s nami. Vieme, že polievka zo sáčku nebude chutiť ako "od babičky", a že pečenie nemusí byť vždy radosť. Takisto je nám jasné, že žiadny deodorant alebo sprcháč nedokáže zázračne prilákať davy mládencov alebo slečien. Aj stredísk pre tú najlepšiu lyžovačku je nejak priveľa na to, aby bolo každé z nich tým najlepším. Rovnako tak vieme, že Barbie ma viac ako nerealistické miery: 91-45-83 alebo 99-47-86 (nehodlám ju ísť merať) a jej index BMI je výrazne pod hranicou fyzicky zdravej slečny.

Reklama pracuje s nadsázkou a zveličovaním. Stojí za to si to pripomíňať a upozorňovať na možné neblahé presahy. Stojí za to ukazovať aký vplyv má nerealistický ideál krásy napríklad na poruchy príjmu potravy. Mentálnou anorexiou a bulímiou trpí desaťkrát viac dievčat ako chlapcov, aj preto by mala byť verejnosť ostražitejšia pri dievčenských vzoroch. Rovnako tak stojí za to občas škodoradostne ukázať, že nie je všetko zlato, čo sa bliští (a aj bulvár dokáže byť v tomto nápomocný).

Mimochodom, napríklad také hanbaté kalendáre. Fotí ich kde-kto. Podnetom k nafoteniu môže byť vznešená charita, poukázanie na celospoločenský problém, ale takisto PR konkrétneho klubu, či celého odvetvia alebo len pragmatické získanie finačných prostriedkov na nasledujúcu sezónu. Aj na nesprávnom stereotype sa dá postaviť dobrá myšlienka. Mechanizmus je však identický: Vaše peniaze za Naše holé zadky. A ani na tomto nevidím nič pohoršujúceho a zlého, aj keď merané optikou žien a mužov ako tovaru by to malo byť horšie ako ona spomínaná reklama. Asi je môj radar na sexizmus nastavený príliš necitlivo, možno sú za to zodpovedné moje minulé športové roky, možno sme my chlapi jednoducho takí. Neviem ako sa dá dokázať, že tomu tak nie je. Materská dovolenka mi príde ako poriadne stupidný názov, machom s snažím vysvetľovať, že sú mimo a u nás doma neexistuje hranica medzi mužskými a ženskými domácimi prácami. Niekde v pivnici mám na pamiatku aj náš desať rokov starý klubový kalendár (volejbal), kde sa otŕčam s holým zadkom ja. Nahota mi jednoducho nevadí a pri vstupe do spoločných spŕch (ultimate frisbee) som sa vždy pýtal či smiem alebo mám počkať a cudne pozoroval spáry na dlažbe.

Kampani sa dajú tieto drobnosti vyčítať, ale nič nie je dokonalé. Vydarila sa a verím, že sa ľady pohnú. Bola citlivá, nebola deštruktívna, nezakrývala značku firmy a nemyslím si, že ju poškodila. Som presvedčený, že splnila svoj účel. Potrebný priestor pre diskusiu sa otvoril práve vďaka vtipným svetríkom. Teraz zostáva už "iba" tento priestor využiť. Sklenené stropy, poruchy príjmu potravy alebo sexuálne násilie sú skutočnými problémami. Treba o nich informovať a stojí za to ich riešiť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NKÚ sa na kauzu Evka nemusí pozrieť. Lajčáka podržali poslanci parlamentu

Za návrh, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel Najvyšší kontrolný úrad nehlasoval ani jeden poslanec Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.

SVET

Súdy extrémistom neškodia, bránia sa slobodou prejavu

Holandského politika za urážky Maročanov odsúdili bez trestu.


Už ste čítali?